Digitale flater

Webdesign

Flere av aktørene under merkevaren Norges nasjonalparker har egne nettsider. Med et felles webdesign ønsker vi å samle og forsterke merkevaren Norges nasjonalparker på nett og mobil.

Webdesignet tar høyde for stor variasjon i kommunikasjonsbehov og bruk, og er designet med to hovedfokus; god brukervennlighet og økt tilgjengeliggjøring av naturen. Med dette som utgangspunkt er resultatet en løsning med en tydelig og enkel navigasjon, ryddig innhold og bevisst bruk av gode bilder og enkle tekster som beskriver og inspirerer til bruk av naturen. Nettsiden er tilpasset alle flater fra nett til mobil og er bygget på WordPress for å enkelt kunne oppdateres og tilpasses – og for at dere selv skal kunne gjøre det samme i årene fremover.

Aktørene må selv bekoste implementeringen av designet på egne nettsider, og står fritt til å velge leverandør.

Snøhetta, som har utviklet designet på oppdrag fra Miljødirektoratet, tilbyr en fastpris på 79 000,- eks. mva. for standardløsningen. Ta kontakt med Arnfinn Hushovd, 901 14 051 for et detaljert tilbud.

Webannonser

I annonser på web, skal stående formater benyttes. Her vises grunnprinsippene for webannonser i formatet 240×600 px.

Det eksisterer tre ulike typer maler for webannonser:

Landskapskurve
Webannonse med landskapskurvene i grønn profilfarge. Denne kan brukes av alle aktører under merkevaren.

Landskapskurve på fotografi
Webannonse med fotografi og landskapskurve. Denne kan brukes av alle aktører under merkevaren.

Fotografi
Webannonse med fotografi. Denne kan brukes av alle aktører under merkevaren

Facebook

Når Facebook brukes som kommunikasjonskanal skal nasjonalparken være avsender. Informasjon om nasjonalparkens styre, og eventuelt besøkssenter og nasjonalparklandsby beskrives under fanen «om/about». Illustrasjonsfoto skal være et landskapsbilde av nasjonalparken etter gjeldende bildestil. Logoen i profilbildet skal stå i svart på hvit bakgrunn med luft rundt logoen som vist i eksemplet. Tittelen under navnet på siden skal være «Nasjonalpark. Turistattraksjon»

For besøkssentre uten tilknytning til en nasjonalpark/verneområde skal besøkssentret være avsender. Logoen i profilbildet skal stå i svart på hvit bakgrunn med luft rundt logoen som vist i eksemplet. Tittelen under navnet på siden skal være «Besøkssenter. Turistattraksjon»