Fototips

Bilder er sentrale i alt av informasjonsmateriell under merkevaren Norges nasjonalparker. Kvaliteten og sammensetningen av bildene er derfor viktig. Det er ingen fasit på hvilke bilder som passer i et produkt, men her er noen tips for å hjelpe dere.

Variasjon
Bildene på ett oppslag bør være varierte både når det gjelder farger, sommer/vinter, motiv, komposisjon osv. Med variasjon i komposisjon inngår det også at personene, objektene eller annet ikke kan være plassert likt i alle bildene. 

Landskapsbilder bør vise en aktivitet
Å ha et stort flott landskapsbilde uten folk, bør unngås (unntak i enkelte verneområder). 

Plassering av bilder i forhold til hverandre
Et undervannsbilde bør plasseres nederst, mens et bilde en av fugl bør stå øverst. "Tunge" bilder nederst og "lettere" øverst. Et bilde med en person på høyre side som kikker mot venstre, bør plasseres på høyre side av oppslaget/plakaten. Tilsvarende bør et bilde med et større objekt på høyre side plasseres på høyre side.

Bildets oppløsning
Dette avhenger av kameratype og om bildet er beskjært. For eksempel vil et bilde som er 4000 x 3000 pixler ha en oppløsning på 12 megapixler. Hvor mange megapixler du trenger avhenger av bruken. For bruk på internett/Instagram osv. er det tilstrekkelig at bildet er ca.1,5 megapixel. Bilder til bruk i brosjyrer og skilt (trykkfiler) bør ha minst 10-12 megapixler. Er det snakk om store trykte bilder bør de ha enda større oppløsning, gjerne 18-20 megapixler. Kjøpes bildet for fri bruk bør det ha så stor oppløsning som mulig, normalt ikke under 10 megapixler.

Skarphet
Bildene må være skarpe. De bør helst også ha en viss dybdeskarphet, dvs. at de er skarpe i både i for- og bakgrunn om motivet består av objekter både nært og langt unna fotografen.

Rett horisont
Pass på at horisonten er rett, dette kan enkelt rettes opp. 

Person eller objekt i bildet
Mange av bildene bør ha folk i seg, eller annet objekt, som telt, turkopp, votter, sko el. (unntak i en del naturreservat).

Blikkfang
Fargene rød og orange er bedre enn jegergrønn. Ei rødbrun skolisse på en brun fjellsko, en orange tråd på en turkopp eller farger på klær er dekorativt og gjør seg godt i et bilde. Det er ikke ønskelig at klær eller produkter skal framstå som reklame for et spesielt produkt eller klesmerke. 

Kontraster i bilder
Bilder med kontraster er bra. Blå himmel gir god kontrast mot landskapet. Det krever mer av fotografen/utstyret å ta gode gråværsbilder enn å ta bilder i godt lys.

Plassering av person/objekt
Plasser personen i bildet på en slik måte at han/hun ser innover i bildet, heller enn å stå ytterst og kikke ut. Det er fint å se litt av ansiktet, heller enn bakhodet. Om personen står vendt mot fotografen, vil det også ofte fungere bedre om han eller hun står noe på skrå heller enn rett imot. Et bilde vil ofte bli mer spennende om personen eller objektet ikke er plassert helt i midten av bildet.

Mer enn en person i bilde
Det er lettere å få til et spennende bilde med mer enn en person, da minst to personer vil danne linje(r), og lage et "spill" mellom seg. Personen eller objektene i bildet kan også med fordel stå litt skeivt i forhold til hverandre. 

Komposisjon
"Ingen regel uten unntak" men gode bilder forholder seg gjerne til ei tredeling av bildeflata. Dvs. at mer ensarta deler av motivet fyller enten 1/3 eller 2/3 (himmel, vann eller land). En midt-deling med halvt om halvt gir et "mindre behagelig" bilde. Tilsvarende prinsipp gjelder også vertikalt i bildet. Kontrastrikt element eller objekt, eller markert landskapslinje bør om mulig plasseres nært ett av punktene eller følge linjene som vist i eksemplet.

Filter og manipulering

Manipulering av bilder. Det er ikke ønskelig å bruke manipulerte bilder. Aller bilder vil bli redigert av grafiker (justert kontrast og lys), men skal ikke framstå som manipulerte (eks. ved at både forgrunn og bakgrunn er 100% skarpe, eller at objekt er satt inn).

Kjøp av bilder

  • Forvaltningsmyndigheten kjøper inn, betaler og har rettighetene til bildene.
  • Vi anbefaler å kjøpe bildene til fri bruk, hvis mulig. Da kan de brukes ved opptrykk, på web og i sosiale medier.
  • Bilder som Miljødirektoratet kjøpte inn til Gagarin-installasjonen der alle nasjonalparkene er presentert, kan brukes til produkter under merkevaren Norges nasjonalparker. Noen få bilder ble kjøpt inn til engangsbruk.
  • Andre spørsmål sendes merkevare@miljodir.no