Logo

Logosymbolet er en portal, en beskyttende ramme som mykes opp av en naturlig landskapskurve. Den viser samspillet mellom kultur og natur, og balansen mellom besøk og vern.

Med den nye merkevaren for Norges nasjonalparker skal alle aktører stå sterkt samlet under ett symbol; portalen. På denne måten skaper vi en tydelig felles identitet for nasjonalparkene, øvrige verneområder besøkssentrene, nasjonalparklandsbyene.

Samtidig gir merkevaren rom for egenidentitet gjennom valget av grafisk landskapskurve. Landskapskurvene, som er en videreføring av logoformen, illustrerer variasjonen i norsk natur fra kyst til fjell og kan brukes på trykte flater, skilt og vimpler/flagg. Eksemplene under viser anbefalt kurve. Hver enkelt aktør står også fritt til å bruke alle fire kurvene etter ønske. Dette er en stilisert fremstilling av landskap, og alle vil derfor ikke finne igjen "sin" bølge eller "sitt eget" fjellandskap.

Fargebruk i logoen

Logoen finnes i to farger, hvit og svart. Ingen andre fargekombinasjoner skal benyttes. Valg av den svarte eller hvite fargen baseres på en vurdering av kontrasten mellom logo og bakgrunn. Målet skal alltid være å få logoen til å fremstå så tydelig som mulig.

Hvit logo benyttes i alle tilfeller der bakgrunnen er mørk, mens svart logo benyttes der bakgrunnen er lys.

Minumusstørrelse

For at logoen skal gjengis så tydelig som mulig er den gitt en minimumsstørrelse. Disse målene er av stor betydning både i trykte medier (print) og på digitale flater (skjermer).

For trykte medier gjelder 11 mm som minstemål for logo. For digitale flater gjelder 31 px som minstemål for logo.

Luft rundt logo (clear space)

Logoen skal alltid plasseres i en fremtredende posisjon slik at den vises tydelig. Rundt logoen skal det alltid være nok clear Space (luft) til å sikre et rent og oversiktlig visuelt bilde. Mengden clear space varierer i direkte proposjon med logoens størrelse.

Logoen bør aldri bli forstyrret av andre elementer som reduserer dens tydelighet og lesbarhet. Riktig mengde clear space beregnes ved hjelp av logosymbolet, portalen. Som vist her.

Logo i samspill med andre logoer

I de tilfellene hvor nasjonalparkens logo opptrer i samspill med andre varemerkers logoer, vil clear space være svært viktig. Andre logoer og elementer skal da ikke plasseres innenfor logoens clear space-ramme. Målet skal alltid være å gi logoen så mye rom som mulig.

I co-branding tilfeller, der nasjonalparken sammen med en annen merkevare/ekstern partner står som felles avsender, skal man forsøke å bruke retningslinjene om alltid å plassere nasjonalparklogoen mot venstre hjørne. Partnerlogoen settes så tett på nasjonalparklogoens clear space som reglene tillater.

I tilfeller hvor nasjonalparken selv eier og kan styre oppsettet av flaten, skal logoen plasseres med god avstand fra andre aktørers logo, og på den måten oppleves som avsender.

Det er lagt til rette for at virksomheter med geografisk tilhørighet til en nasjonalpark kan søke om tillatelse til å benytte nasjonalparkens logo sammen med egen merkevare i markedsføringen av et produkt, tjeneste eller aktivitet.

Det er laget egne logoer for formålet, det er gratis å bruke disse logoene, og det er nasjonalparkstyret for den aktuelle nasjonalparken som behandler søknaden og gir tillatelser.

Logoene representerer en geografisk tilhørighet til en nasjonalpark, og er ikke et kvalitetsstempel, godkjenning, finansiering eller annen støtte fra nasjonalparken.

Til høyre ser du tre alternative varianter virksomhetene kan velge mellom i høyde og breddeformet. Samiske tilhørighetslogoer vil også være tilgjengelig.

Minimumsstørrelse

Minimumsstørrelse for logo på trykk er 15 mm i høyde, og 80 px for nettsider.