Aktuelt
Vårt uttrykk i sosiale medier
Vi minner om at det er klare føringer for hvordan vi skal se ut i sosiale medier. En del tok tak i dette da vi sendte ut beskjed om dette i forrige nyhetsbrev, men det er fortsatt en del som setter inn hele logoen i Instagramsirkelen, for eksempel. Da blir den ikke lesbar/synlig. Sett inn kun portalen, og dere vil synes som en helhetlig gruppe overalt på både FB og Instagram, det blir flott!
Eksempel på utstillingsdesign
Flere av dere har fra tid til annen behov for å lage en utstilling, stor eller liten.
Siden en utstilling først og fremst må forholde seg til omgivelsene og tilgjengelig areal, er det ikke hensiktsmessig å lage faste maler.
På Lista Fyr og Besøkssenter våtmark Lista har de igangsatt et pilotprosjekt for utstillingsdesign.
Viktig om vedlikehold av portalskilt
For at portalskiltene i cortenstål skal fremstå slik vi ønsker, er det laget en enkel instruks for vedlikehold.
Denne instruksen er nylig oppdatert med følgende informasjon: Skiltene bør etter de er produsert stå på lagring utendørs i ca tre måneder før de settes ut i terrenget. Dette for å rense de rustfrie bokstavene mens rusteprosessen pågår.
Nytt om nasjonalparkene i sosiale medier
Sosiale medier brukes mer og mer i kommunikasjonsarbeidet for nasjonalparkene. For å fremstå som tydelige aktører under merkevaren, er det derfor viktig med noen føringer.
Norges nasjonalparker på nett
Vi er i gang med å se på hvordan nasjonalparkene skal fremstå mest mulig ryddig for omgivelsene på nett. Flere av nasjonalparkene har allerede utviklet egne nettsider, mens andre har planer om dette.
Skiltmaler for nasjonalparklandsby- og kommune
Nasjonalparkkommunene blir fortløpende inkludert som aktører under merkevaren Norges nasjonalparker når de nå etterhvert oppfyller de nye kriteriene for autorisasjon. Da vil vi også inkludere kommunene mer i denne designmanualen, slik at spesifikke produkter og skiltmaler for dem også vil komme på plass i første del av 2019.
Veilederen for merkevarekart er revidert
Den nye utgaven av veilederen for merkevarekart inneholder oppdaterte spesifikasjoner for produksjon av kart under merkevaren. Husk at du i designmanualen finner gode eksempler på ulike kartprodukter under merkevaren.
Nye brosjyrer for nasjonalparkene
Vi er i gang med å lage brosjyrer for de fire pilotene Jotunheimen, Hallingskarvet, Rondane og Varangerhalvøya nasjonalparker. Flere områder har også besøksstrategiene klare nå, og kan gå i gang med å lage brosjyrer sammen med Miljødirektoratet.
Besøksstrategier finner du nå i designmanualen
Nå finner du eksempler og veiledningsmateriell på besøksstrategier i designmanualen. Eksemplene er både fra nasjonalparker, landskapsvernområder og naturreservater. Vi håper dette vil inspirere og hjelpe dere i å utarbeide din egen besøksstrategi.
Ny veileder om kart er nå lansert!
Kart er en viktig del av den nye merkevaren Norges nasjonalparker og vil bli brukt både for å dekke et informasjonsbehov, men også for å ta besøksstrategiske grep. Informasjon er et verktøy for å lede folk inn i områder som tåler det, og vekk fra de områdene som ikke tåler det, basert på eksisterende eller ny kunnskap om området.